Calamiteitenbeleid Amber Jeugdzorg

 

1. Algemene Omschrijving en Definities

Bij Amber Jeugdzorg maken we onderscheid tussen complicaties, incidenten en calamiteiten:

1. Complicatie:
Een onbedoeld en ongewenst gevolg van zorg waarbij schade ontstaat, ondanks correcte zorgverlening volgens richtlijnen en professionele standaarden.

2. Incident:
Een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis waarbij een cliënt schade heeft opgelopen, had kunnen oplopen of kan oplopen door onvoldoende naleving van richtlijnen of standaarden.

3. Calamiteit:
Een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis binnen de zorgverlening die leidt tot ernstige schade of het overlijden van een cliënt door tekortkomingen in het zorgproces.

Conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moeten calamiteiten gemeld worden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

 

2. Procedure bij Complicaties, Incidenten en Calamiteiten

1. Melden en Beoordelen:
Bij een complicatie, incident of calamiteit wordt direct contact opgenomen met de gedragswetenschapper. Deze neemt contact op met de behandelend zorgverlener (SKJ-geregistreerd) en de regiebehandelaar. Gezamenlijk wordt beoordeeld of het gaat om een complicatie, incident of calamiteit.

2. Onderzoek en Rapportage:
De regiebehandelaar verzamelt informatie en bepaalt in samenspraak met de gedragswetenschapper de vervolgstappen.

3. Melding bij IGJ:
Bij een calamiteit wordt melding gemaakt bij de IGJ via IGJ Calamiteitenprocedure.

 

3. Onveiligheid op de Woonlocatie

Handelen bij verschillende incidenten:

1. Verbale Agressie (schelden, dreigen):

Gedrag benoemen en begrenzen.

2. Fysieke Agressie (slaan, spugen, vernielen):

Indien gedrag niet te corrigeren is: bel 112.

Breng andere jongeren in veiligheid.

 

3. Verward Gedrag of Acuut Gevaar:

Neem contact op met de Integrale Crisisdienst (ICD) via 088-777 8887.

Informeer altijd de gedragswetenschapper.

 

4. Specifieke Calamiteiten en Incidenten

1. Brand:

Bel 112.

Zorg voor eigen veiligheid en alarmeer anderen.

Verlaat het pand en verzamel op de aangewezen locatie.

2. Inbraak:

Bel 112 bij directe dreiging.

Bel 0900-8844 als de inbrekers zijn gevlucht.

Doe aangifte.

3. Suïcidaliteit:

Neem contact op met de ICD (088-777 8887).

Bij weglopen: meld via politie 0900-8844.

Bij acuut gevaar: bel 112.

 

5. Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling

Volg deze vijf stappen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling:

1. Stap 1 – Signaleren:

Breng de signalen in kaart.

2. Stap 2 – Overleg:

Overleg met een collega en raadpleeg Veilig Thuis.

3. Stap 3 – Gesprek:

Ga in gesprek met de betrokkenen.

 

4. Stap 4 – Afweging:

Bepaal of er sprake is van acute of structurele onveiligheid.

5. Stap 5 – Beslissing:

Meld bij Veilig Thuis indien noodzakelijk.

Of bied zelf hulp indien effectief en passend.

 

Meer informatie:

Veilig Thuis Friesland: www.veiligthuisfriesland.nl – Tel: 058-2333777 

Veilig Thuis Noord Holland: www.veiligthuisnhn.nl - Tel: 0800-0100502

Expertisecentrum Samen Veilig: www.samen-veilig.nl – Tel: 030-2427819